2018-2019 Curricula
Kindergarten
Over the course of the year, students should become familiar with, and be able to demonstrate the following concepts and vocabulary:
We approach this vast body of work through games, music, stories, and arts activities, chosen for their cultural enrichment and the love and interest they bring to the French language. As the year draws on, I will post links to many of these resources on this blog, and will be updating a master list of our online French materials.
1st Grade
Students will follow the course of lessons laid out in Units 1-3 of "Les Loustics" level 1, much of which is a review and expansion upon the above concepts and vocabulary. It is a full immersion class which covers the following topics:
Unité 1: Bonjour!
Leçon 1: Moi, c'est Léo et toi ?
- How to greet and take leave of others (saluer et prendre congé)
- How to name others, and use polite methods of address (monsieur et madame, etc.)
Leçon 2: Il y a combien de doigts ?
- Counting from 0 to 12 (compter de zéro à douze)
- Figures and numbers (chiffres et nombres)
Leçon 3: Comment tu t'appelles ? Tu as quel âge ?
- How to say first names and ages (prénom et âge)
Leçon 4: De quelles couleurs est la toupie ?
- Describing objects according to their color and shape (couleur et forme)
- Everyday objects, and their shapes and colors
Leçon 5: Qu'est-ce qu'il fait ? Qu'est-ce qu'elle fait ?
- How to express actions
Unité 2: Vive l'école!
Leçon 1: Qu'est-ce que c'est ?
- How to name our objects of the classroom (le matériel scolaire)
- How to describe objects according to their color
Leçon 2: Qui fait quoi ?
- How to ask others for things (demander quelque chose à quelqu'un)
- Rules of politesse and civility
Leçon 3: Nous sommes quel jour aujourd'hui ?
- Counting from 13 to 20 (compter de treize à vingt)
- Reciting the days of the week
- Figure and number
- Weather and space (above, below)
Leçon 4: Tu aimes aller à l'école ?
- How to express our tastes in class activities
Leçon 5: Qu'est-ce que tu aimes faire pendant la récréation ?
- How to say our preferred leisure activities
Unité 3: La Famille Legrand
Leçon 1: Tu habites où ?
- How to say where we live
- Weather and place (countries)
Leçon 2: Qu'est-ce qu'il y a dans ta chambre ?
- How to name the objects of the bedroom (la chambre)
Leçon 3: Tu as des frères et des soeurs ?
- How to say if one has brothers and sisters (fréres et soeurs)
Leçon 4: Tu habites avec qui ?
- How to present one's close family (la famille)
- The ages of life, genealogical trees
Leçon 5: Tu as des animaux ?
- Naming the domestic animals
- The positions (between, in front, behind)
Built into these lessons are a series of songs and artistic content to give greater depth to the course. These also help provide cultural enrichment and foster good memorization habits and a love for the language. Les Loustics also offers a workbook, with manipulatives and audio content. This provides a hands-on approach to French which makes the language accessible to all learners, and transforms it into a real, living thing. We will turn to it often for work in our classrooms, and continue with it into the 2nd Grade year and onward.
Students will be graded on classwork, participation, quizzes, and short tests, all of which will be administered in class. I rarely assign homework, but I do find it useful for students to review vocabulary as frequently as time permits.
Over the course of the year, students should become familiar with, and be able to demonstrate the following concepts and vocabulary:
Semester 1
1)
Les
introductions (3 weeks)
a.
Bonjour,
salut / au revoir, à bientôt
i. « Je te dis bonjour »
b.
Je
m’appelle…
c.
Comment
ça va ?
i. Bien, mal, ou comme ci comme ça !
d.
Directions
et expectations
i. Routines : salutation, serment de fidélité
e.
J’écoute
/ écouter, je regarde / regarder, je chante / chanter
i. Symboles de LL
ii. Images et gestes
2)
Prénom
et nom (3 weeks)
a.
Comment
tu t’appelles ?
i. Qui est-ce ? C’est…
ii. Intro à l’alphabet
b.
Je
montre / montrer, je mime / mimer, je parle / parler
i. Symboles de LL
ii. Images, gestes, et examen
3)
Garçon
/ Fille (3 weeks)
a.
Garçon
ou une fille ?
i. Est-ce que c’est… ?
ii. Heads Up 7 Up
b.
Les
parties de corps
i. Jeu de « Jacques-dit », Chanson de corps
ii. Portrait de soi, en suivant des directions
iii. Examen sur les parties de corps
4)
La
compte de 0 à 10 (2 weeks)
a.
Quel
âge as-tu ? et réponse
i. « Qaat »
b.
Je
compte / compter
i. Combien ?
5)
Les
chiffres de 0 à 9 (2 weeks)
a.
J’écris
/ écrire
i. Examen sur les chiffres, en les entourant
6)
Les
Couleurs (3 weeks)
a.
Bleu,
jaune, rouge, vert, orange, violet
i. « Bleu, jaune, rouge et vert ! »
ii. Chasse au trésor
b.
Je
colorie / colorier
7)
Les
formes géométriques (2 weeks)
a.
Association
des couleurs & des formes
i. Carré, rectangle, rond, triangle
b.
Je
dessine / dessiner
Semester 2
8)
Abécédaire
et les lettres (3 weeks)
a.
Je
lis / lire
b.
Pratique
d’écriture
i. Exercices d’orthographie
9)
Les
jours de la semaine (3 weeks)
a.
Lundi,
mardi, mercredi, jeudi, vendredi, samedi, dimanche
i. Chanson des jours de la semaine
10) Les choses d’école (4 weeks)
a.
Crayon,
gomme, ciseaux, crayons de couleur, papier
b.
Chaise,
pupitre, cahier, dossier, tableau, etc.
i. Qu’est-ce que c’est ?
c.
Je
découpe / découper, je colle / coller
i. Jeu de cabosse
ii. Examens sur les objets d’école
11) La maison (3 weeks)
a.
La
chambre et ses choses : lit, lampe, bureau, commode, etc.
i. Dessinez la chambre !
b.
Les
directions : sur, sous, devant, derrière, dans, entre, gauche/droite, à
coté de
i. Où est… ?
ii. Jeu de chat, examens sur les directions
12) La famille et ses membres (3 weeks)
a.
Papa,
maman, frère, sœur, grand-père/mère
b.
Animaux
domestiques/de compagnie
i. L’arbre généalogique
13) Les mois d’année (3 weeks)
a.
Janvier,
février, mars, avril, mai, juin, juillet, août, septembre, octobre, novembre,
décembre
b.
Les
saisons : hiver, été, automne, printemps
i. Examen sur les mois et
les saisonsWe approach this vast body of work through games, music, stories, and arts activities, chosen for their cultural enrichment and the love and interest they bring to the French language. As the year draws on, I will post links to many of these resources on this blog, and will be updating a master list of our online French materials.
1st Grade
Students will follow the course of lessons laid out in Units 1-3 of "Les Loustics" level 1, much of which is a review and expansion upon the above concepts and vocabulary. It is a full immersion class which covers the following topics:
Unité 1: Bonjour!
Leçon 1: Moi, c'est Léo et toi ?
- How to greet and take leave of others (saluer et prendre congé)
- How to name others, and use polite methods of address (monsieur et madame, etc.)
Leçon 2: Il y a combien de doigts ?
- Counting from 0 to 12 (compter de zéro à douze)
- Figures and numbers (chiffres et nombres)
Leçon 3: Comment tu t'appelles ? Tu as quel âge ?
- How to say first names and ages (prénom et âge)
Leçon 4: De quelles couleurs est la toupie ?
- Describing objects according to their color and shape (couleur et forme)
- Everyday objects, and their shapes and colors
Leçon 5: Qu'est-ce qu'il fait ? Qu'est-ce qu'elle fait ?
- How to express actions
Unité 2: Vive l'école!
Leçon 1: Qu'est-ce que c'est ?
- How to name our objects of the classroom (le matériel scolaire)
- How to describe objects according to their color
Leçon 2: Qui fait quoi ?
- How to ask others for things (demander quelque chose à quelqu'un)
- Rules of politesse and civility
Leçon 3: Nous sommes quel jour aujourd'hui ?
- Counting from 13 to 20 (compter de treize à vingt)
- Reciting the days of the week
- Figure and number
- Weather and space (above, below)
Leçon 4: Tu aimes aller à l'école ?
- How to express our tastes in class activities
Leçon 5: Qu'est-ce que tu aimes faire pendant la récréation ?
- How to say our preferred leisure activities
Unité 3: La Famille Legrand
Leçon 1: Tu habites où ?
- How to say where we live
- Weather and place (countries)
Leçon 2: Qu'est-ce qu'il y a dans ta chambre ?
- How to name the objects of the bedroom (la chambre)
Leçon 3: Tu as des frères et des soeurs ?
- How to say if one has brothers and sisters (fréres et soeurs)
Leçon 4: Tu habites avec qui ?
- How to present one's close family (la famille)
- The ages of life, genealogical trees
Leçon 5: Tu as des animaux ?
- Naming the domestic animals
- The positions (between, in front, behind)
Built into these lessons are a series of songs and artistic content to give greater depth to the course. These also help provide cultural enrichment and foster good memorization habits and a love for the language. Les Loustics also offers a workbook, with manipulatives and audio content. This provides a hands-on approach to French which makes the language accessible to all learners, and transforms it into a real, living thing. We will turn to it often for work in our classrooms, and continue with it into the 2nd Grade year and onward.
Students will be graded on classwork, participation, quizzes, and short tests, all of which will be administered in class. I rarely assign homework, but I do find it useful for students to review vocabulary as frequently as time permits.
x